04.01.2021

Keho säästöliekille, hiilarit minimiin vai rasva pannaan? Asiantuntijat kertovat, miten pudotat painoa onnistuneesti

Yritätkö kuukaudesta toiseen karistaa kiloja erilaisin konstein, mutta paino junnaa paikoillaan? Oletko sinnikäs menetelmissäsi vai pompitko konstista toiseen? Selvitimme painonpudotuksen tyypillisimmät sudenkuopat ja onnistumisen helmet.

Lisää kommentti
31.12.2020

Personal trainer Kanerva Ahonala: ”Onnellisen elämän salaisuus on tasapaino, mutta jos sen saavuttaminen olisi helppoa, minulla ei olisi asiakkaita”

Kanerva Ahonala tietää omasta kokemuksestansa, että myös rakkaat asiat voivat polttaa ihmisen loppuun. Liika rääkki tekee hallaa keholle siinä missä liikkumattomuuskin. Mutta miten tasapaino löytyy ja miten erottaa väsymys laiskuudesta?

Lisää kommentti
27.12.2020

Väitös: Laihduttamisyritykset nostivat riskiä lihoa ja sairastua tyypin 2 diabetekseen pitkällä aikavälillä

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan alun perin normaalipainoiset laihduttajat lihoivat enemmän 11 vuoden aikana kuin ne normaalipainoiset, jotka eivät laihduttaneet. Laihduttajilla, joilla oli epäterveellisiä elintapoja, oli tutkimuksessa korostunut riski sairastua diabetekseen.

11.12.2020

Miksi terveellisistä elämäntavoista ei muodostu rutiinia? – Kysyimme, ja PT Joni Stenholm vastasi

Kaikki tietävät, että liikunta kannattaa, nukkua tulee riittävästi, stressiä on vältettävä ja syödä pitää säännöllisesti. Tämän kaiken toteuttaminen käytännössä on kuitenkin monimutkaisempaa. Vai onko? Mikä on säännöllisyyden salaisuus ja miten taklata tekosyyt?

Lisää kommentti
16.11.2020

Kaamos vähentää toimintatarmoa ja laskee mielialaa – Jopa neljännes suomalaisista aikuisista kokee kaamosajan oireilun ongelmallisena

Marraskuusta tammikuun puoliväliin kestävä kaamosaika heijastuu suomalaisten hyvinvointiin. Mielialan laskua, sosiaalista passiivisuutta, tarmottomuutta ja väsymystä voi tutkitusti tehokkaasti ehkäistä kuntoliikunnalla ja valolla.

Lisää kommentti
24.10.2020

Lyhyet ja epäsäännölliset unet – Yhteydessä lihavuuteen

Lyhyitä yöunia, mutta myös vaihtelevan pituisia yöunia nukkuvat näyttäisivät olevan muita todennäköisemmin lihavia, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimus julkaistiin JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Lisää kommentti
30.09.2020

Liiku sydän terveeksi – Sydänliiton asiantuntijan vinkit pidempään elämään

Vähäinenkin liikunta on merkittävä sydänteko. Jo puoli tuntia päivässä auttaa tutkimusten mukaan pitämään verenpaineen, kolesterolin sekä veren rasva- ja sokeriarvot paremmissa lukemissa. Sydän ei vaadi hikirääkkiä, vaan hyötyliikunta ja lempeät höpötyskävelyt ystävän kanssa ajavat asiansa.

Lisää kommentti
06.09.2020

Haluatko lisää elinvuosia? – Aloita liikkuminen jo tänään

Liikunnan vaikutuksia terveyteen on tukittu jo vuosia ja tulokset ovat kiistattomat. Fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi lisääntyvät, kun liikkuu säännöllisesti. Liikunta auttaa ennaltaehkäisemään, hoitamaan ja kuntouttamaan useimpia kansantautejamme. Liikunta lisää vuosia elämään ja elinvoimaa...

Lisää kommentti
19.08.2020

Moni suomalainen ei tiedä sairastavansa tyypin 2 diabetesta – Jopa 70 prosenttia tyypin 2 diabeteksen diagnooseista tehdään sattumalta

Kakkostyypin diabetes voi vaikuttaa elämänlaatuun monin tavoin. Väsymys, unettomuus ja jaksamattomuus harrastaa nousivat esiin, kun Taloustutkimus kysyi tyypin 2 diabetespotilailta sairauden vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimuksen mukaan yli kahdella kolmesta potilaasta sairaus on...

Lisää kommentti
15.08.2020

Ylipaino ja lihavuus yhdistetty murrosiän aikaistumiseen – Saattaa aikaistaa murrosikää

Murrosikä näyttäisi alkavan aikaisemmin lapsilla, jotka ovat ylipainoisia tai lihavia, tuore tutkimus osoittaa. Ilmiö havaitaan tytöillä ja pojilla, mutta tytöillä yhteys on voimakkaampi.

Lisää kommentti