22.02.2021

Uni on aivojen pesukone – Aivotutkija kertoo, miten nukkumaton yö vaikuttaa aivoterveyteen

Aivoihin kertyy päivän aikana kuona-aineita, joiden puhdistusjärjestelmä käynnistyy kun aivot sammuvat. Jos ihminen ei nuku, aivot eivät puhdistu ja muistisairauksien riski kasvaa.

Lisää kommentti
25.01.2021

Pilaako kuorsaaminen omat tai kumppanisi yöunet? 9 kotikonstia hiljaisiin öihin

Monessa taloudessa kärsitään kuorsauksen heikentämistä yöunista ja terveyshaitoista, vaikka vaiva on suurimmalla osalla hoidettavissa yksinkertaisin keinoin. Jopa 95 prosentilla ihmisistä yöllinen metelöinti saadaan kuriin.

Lisää kommentti
29.12.2020

Kuorsaus ei ole vain kumppanin riesa – 5 syytä hoitaa harmittomaltakin tuntuva kuorsaus

Kuorsaus ei ole sairaus, mutta se voi altistaa monelle kansantaudille. Ylähengitysteiden ahtautumisen seurauksena syntyvästä jokaöisestä kuorsauksesta kärsii jopa 25 % miehistä.

Lisää kommentti
28.12.2020

Vähäinen uni yhteydessä sydänriskeihin ja kuolleisuuteen – Myös muutokset yöunien pituudessa voivat olla yhteydessä riskeihin

Liian vähän nukkuvien on pitkään tiedetty olevan muita suuremmassa vaarassa sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, mutta tuoreen tutkimuksen perusteella myös muutokset yöunien pituudessa voivat olla yhteydessä riskeihin.

Lisää kommentti
26.11.2020

Raskaudenaikainen unettomuus lisää synnytyksen jälkeisen masennuksen riskiä – oikea-aikainen seulonta ja hoito tärkeää

Loppuraskauden unettomuusoireet lisäävät synnytyksen jälkeisen masennuksen riskiä erityisesti, jos äidillä on muitakin masennuksen riskitekijöitä. Äidin masennus puolestaan ennustaa leikki-ikäisen lapsen tunne-elämän oireita. Äitien masennusoireet pitäisi siksi havaita mieluiten jo raskausaikana...

Lisää kommentti
20.11.2020

Melatoniinista apua uniongelmiin? – Näin luonnonhormoni toimii

Melatoniini ei ole perinteinen unilääke, vaan luonnon oma hormoni, joka auttaa pitämään ihmisen normaalia vuorokausirytmiä yllä. Sopiiko melatoniini kaikille ja onko sen käytöllä haittavaikutuksia? Kokosimme melatoniinin käyttöön liittyvät yleisimmät myytit ja vahvistimme faktat.

Lisää kommentti
17.11.2020

Joka kymmenes suomalaisnuori on someaddikti – Asiantuntijat kertovat, miten riippuvuus vaikuttaa ja miten siitä pääsee eroon

Kansainvälinen WHO-Koululaistutkimus julkaisi toukokuun lopussa raportin, joka kartoitti 11–15-vuotiaiden terveyttä ja mielenmaisemaa maailmanlaajuisesti. Psykosomaattisten oireiden yleisyys yllätti. Ilmiötä selitetään muun muassa sosiaalisella medialla.

Lisää kommentti
16.11.2020

Kaamos vähentää toimintatarmoa ja laskee mielialaa – Jopa neljännes suomalaisista aikuisista kokee kaamosajan oireilun ongelmallisena

Marraskuusta tammikuun puoliväliin kestävä kaamosaika heijastuu suomalaisten hyvinvointiin. Mielialan laskua, sosiaalista passiivisuutta, tarmottomuutta ja väsymystä voi tutkitusti tehokkaasti ehkäistä kuntoliikunnalla ja valolla.

Lisää kommentti
21.10.2020

Pää haluaisi nukkua, mutta jalat senkun juoksevat – Levottomat jalat valvottavat Aila Hännistä öisin

Levottomat jalat on neurologinen sairaus, jossa epämiellyttävät tuntemukset alaraajoissa aiheuttavat jalkojen pakonomaisen liikuttamisen. Vaiva pahenee yleensä iltaisin ja valvottaa öisin. Näin myös Ailalla.

Lisää kommentti
11.10.2020

Kärsitkö jatkuvasta väsymyksestä, vaikka nukut yösi hyvin? – Taustalla voi olla ravintovaje

Syyt pitkittyneen väsymyksen taustalla ovat lukemattomat, mutta yksi niistä ravintovaje, joka jää usein huomiotta. Jos ruokavalio, liikunta ja uni ovat kunnossa, mutta silti väsyttää ja ajatus takkuaa, kannattaa testata vitamiinitasot.

Lisää kommentti