Pitkä paikallaolo altistaa ummetukselle, sillä suolen seinämien lihakset tarvitsevat liikettä kuljettaakseen ruokaa eteenpäin suolistossa. Istuminen hidastaa suolen toimintaa. Istumatyöläisen kannattaakin aktivoida suolta päivän mittaan säännöllisellä taukojumpalla ja ateriarytmillä.Penkiltä ylös nouseminen, polvien nostelu, pieni kävely ja muutama kyykkyliike saavat suolen supistelemaan. Jos mahdollista, osa töistä kannattaa tehdä päivän aikana seisten.

Jos liike ei ole riittävä lääke, apu voi löytyä ateriarytmiä hiomalla. Runsas kuitupitoinen aamupala herättää suolen ennen työpäivää, ja töissä tiukan istumarupeaman aikana kannattaa syödä kevyesti. Ruoka kannattaa pureskella huolellisesti, sillä se edistää osaltaan suolen aktivoitumista. Kahvi tunnetusti saa suolen supistelemaan, mutta myös kuivattaa. Kahvikuppia kohden tulisikin aina juoda ainakin lasillinen vettä. Tärkeintä on, ettei aterioita jätä kiireenkään keskellä väliin. Suoli oppii rutiineihin, ja toiminta häiriintyy, jos sellaisia ei ole.

Tiesitkö, että…?

  • Ihmisen suoli tyhjenee normaalisti 8–72 tunnin välein
  • Jos suoli tyhjenee alle kolmesti viikossa, puhutaan ummetuksesta
  • Ummetus yleistyy ikääntyessä. Jopa 80 prosenttia vähän liikkuvista vanhuksista kärsii ummetuksesta.