1. Nuku kylkiasennossa

Kylkiasennossa nukkumista voi tukea asettamalla tyynyjä selän taakse. Jos se ei toimi, voit kokeilla ikivanhaa keinoa ja ommella kaksi taskua yöpuvun selkään, ja sitten sujauttaa taskuihin tennispallot. Niiden epämukavuus selinmakuulla saa kääntymään takaisin kylkiasentoon.

2. Käytä matalaa tyynyä

Korkea tyyny painaa leukaa alaspäin ja tukkii hengitysteitä.

3. Pitäydy normaalipainoisena

Ylipaino lisää merkittävästi alttiutta kuorsata, ja jo vähäinenkin painonpudotus auttaa hillitsemään kuorsaamista. Samalla painonpudotuksella on myös monta muuta terveyshyötyä.

4. Vältä yömyssyjä ja raskaita illallisia

Alkoholi rentouttaa kurkun lihaksia ja pahentaa kuorsaamista. Usein myös tuhdilla illallisella on kuorsaamista voimistava vaikutus.

5. Hoida tukkoinen nenä

Toisinaan kuorsauksen taustalla on krooninen nenän tukkoisuus ja polyypit, jolloin nenän kautta hengittämistä voi helpottaa apteekista saatavilla, nenän tiehyitä avaavilla liuskoilla tai nenäteipillä. Kuivaa ja karstoittuvaa nenää kannattaa hoitaa nenähuuhtelukannulla tai esimerkiksi öljypohjaisilla nenätipoilla.

6. Rentouta nielua

Osa kuorsaajista hyötyy nielun pehmytkudoksia kosteuttavista suihkeista tai imeskelytableteista.

7. Kokeile kuorsauskiskoa

Kuorsauskisko voi auttaa yölliseen korinaan silloin, kun kuorsauksen syynä on taaksepäin painuva leuka. Kuorsauskisko muuttaa alaleuan asentoa niin, että hengitys helpottuu.

8. Lopeta tupakonti

Tupakointi lisää nenän tukkoisuutta ja voimistaa kuorsausta.

9. Sulje pois uniapnean mahdollisuus

Kuorsaaminen on yksi uniapnean oireista, jonka lisäksi uniapneaan liittyy yölliset hengityskatkokset. Uniapnean mahdollisuus on aina syytä sulkea pois, mikäli kuorsausta ei saada kuriin kotikonsteilla. Uniapneaa hoidetaan kiskoilla sekä ylipainehengityslaitteella.