Peniksen toiminta on riippuvaista verisuonista, ja nimenomaan ongelmat verenkierrossa ovat yleisin syy erektiohäiriöihin. Tärkein yksittäinen syy peniksen verenkierron ongelmiin on kohonnut verenpaine. Aivoliiton mukaan jopa puolella aikuisista suomalaisista miehistä on kohonnut verenpaine. Tiedostaen tai tiedostamattaan.

Urologi Riitta Röngän mukaan erektiohäiriöt ovatkin yleisiä.

– Kyselytutkimusten mukaan kolmella miehellä neljästä yhdyntä epäonnistuu joka viidennellä yrityskerralla erektio-ongelmien vuoksi. Ongelmat ovat siis erittäin tavallisia. Fyysinen terveydentila vaikuttaa suoraan erektioon. Lisäksi ongelmien taustalla on usein stressiä ja parisuhdeongelmia, Rönkä sanoo.

Iän myötä alttius erektiohäiriöille lisääntyy.

– Erektion syntyminen kysyy seksuaalista halua ja kiihottumista. Ikääntyessä kiihottuminen saattaa hankaloitua ja erektio heikentyä. Toisaalta myös laskenut yleiskunto ja mahdolliset lääkitykset voivat iän myötä haitata erektiota, Rönkä kertoo.

– Toimiva erektio onkin hyvä yleisterveyden mittari. Jos erektion kanssa on haasteita, lääkäriin kannattaa hakeutua erityisesti silloin, jos suvussa on diabetesta tai sydän- ja verisuonisairauksia. Erektio-ongelmat voivat nimittäin joskus ennakoida sepelvaltimotautia, Rönkä jatkaa.

Näin ehkäiset erektiohäiröitä:

1. Tunne verenpaineesi

Jos verenpaine on koholla, ryhdy toimiin.

2. Stumppaa tupakka

Tupakointi on merkittävä riskitekijä impotenssille. Tupakoinnin lopettaminen saa isolla osalla miehistä erektion vahvistumaan.

3. Alkoholia kohtuudella

Alkoholi vaikuttaa erektioon myös humalatilan jälkeen, sillä se muuttaa hormonitoimintaa pitkällä aikavälillä.

4. Puhu avoimesti

Erektiota haittaavat suorituspaineet ja stressi helpottavat yleensä jo sillä, että asiasta puhuu kumppanin tai asiantuntijan kanssa.

5. Pidä paino kurissa

Normaalipaino, liikunta ja terveellinen ruokavalio vahvistavat tutkitusti erektiota.