Sisäänhengityksen tehtävänä on kuljettaa elimistöön happea, joka muuttaa ravintoaineet energiaksi ja solujen polttoaineeksi. Uloshengitys puolestaan poistaa tuon tapahtuman palamisjätteenä syntyneen hiilidioksidin ja kuona-aineet elimistöstä.

Ilman kulkeutuminen keuhkorakkuloiden kautta verenkiertoon ei kuitenkaan ole itsestään selvä juttu, vaan toimenpide kysyy pallealihaksen, rintakehän kylkivälilihasten sekä niska- ja hartiaseudun lihaksiston kapasiteettia. Pallealihas on ihmisen tärkein hengityslihas, mutta silti isolla osalla ihmisistä pääsääntöisesti levossa. Tällöin hengitys on pinnallista, mikä näkyy muun muassa verenpaineen nousuna, hermoston jännitystilana ja ylikierroksina. Väärä hengitystekniikka näyttäytyy tyypillisesti myös rintakehän, niskan ja hartioiden lihaksiston jäykkyytenä.

Sisään kannattaa hengittää nenän kautta, sillä nenä suodattaa tehokkaasti ilman epäpuhtauksia estäen niiden pääsyn keuhkojen limakalvoille. Puhdas, kostea ja lämmin ilma ärsyttää vähiten hengityselimistön limakalvoja

Syvä vai pinnallinen hengitys?

1. Käy selinmakuulle
2. Rentouta vatsalihakset
3. Aseta oikea käsi rintalastalle ja vasen käsi navan alapuolelle
4. Hengitä syvään sisään
5. Jos käsi kohoaa, pallealihas työskentelee. Paikoillaan pysyvä käsi on merkki pinnallisesta hengityksestä.

Hengittämisen TOP 5 terveyshyödyt:

1. Verenpaine laskee
2. Stressi vähenee ja keskittyminen paranee
3. Palautuminen on nopeampaa
4. Ruoansulatus tehostuu
5. Niskan, hartioiden ja rintakehän jäykkyydet vähenevät.