Ihmisen vastustuskyvyn toimintaan vaikuttaa moni asia, niin elämäntyyli kuin se, millaisille bakteereille olemme altistuneet elämämme aikana. Kylmä totuus on se, että ei ole olemassa ihmepilleriä, joka buustaa immuunipuolustusta niin paljon, että se suojelisi meitä koronan kaltaisilta viruksilta. On olemassa kuitenkin keinoja, joilla voimme antaa immuunipuolustukselle lisää tilaa, ja antaa sen tehdä työnsä rauhassa. Palataan juurille ja pidetään kehosta huolta luonnollisin keinoin.

Vähennä stressiä. 

Keskushermoston ja immuunijärjestelemän välillä on tieteellisesti dokumentoitu yhteys. Keskushermosto vapauttaa stressin alaisena stressihormoneja, jotka häiritsevät immuunijärjestelemän       toimintaa.  

Kunnon yöunet auttavat kehoa palautumaan ja parantumaan.

Pidä huoli hyvästä unihygieniasta pitämällä kiinni säännöllisestä unirytmistä, varaamalla yöunille tarpeeksi aikaa ja rauhoittamalla illat ennen nukkumaanmenoa, sillä valo ja rasittava liikunta vaikeuttavat nukahtamista. 

D-vitamiinin puutos voi lisätä infektioherkkyyttä.

Vitamiinin tarve jakaa asiantuntijat, mutta virallisten suositusten mukaan terveiden aikuisten saantitarve tulisi olla 10 mikrogrammaa päivässä. Suomessa D-vitamiinia lisätään moniin maitotuotteisiin. 

Monipuolista ravintoa syövän terveen henkilön ei tarvitse ottaa vitamiineja purkista. 

C-vitamiini tukee vastustuskykyä ja sen saannista kannattaa pitää huolta, syömällä muun muassa punaista paprikaa, lehtikaalia, parsakaalia ja appelsiineja.

Vähennä alkoholin käyttöä.

Liiallinen alkoholinkäyttö huonontaa immuunipuolustusta ja hidastaa sairauksista parantumista.

Monipuolinen ruokavalio.

Kannattaa unohtaa turhat poppakonstit ja keskittyä syömään mahdollisimman monipuolisesti erivärisiä ruokia. Yhden tietyn ruoka-aineen ei ole todistettu toimivan ”ihmeparantajana” infektioita vastaan.

Säännöllinen ja päivittäinen liikunta ylläpitää tervettä vastustuskykyä.

Vaikka kuntosaleille tai ryhmäliikuntatunneille ei pääse koronaviruspandemian vuoksi, ei kannata jämähtää sohvalle istumaan. Säännöllinen ja päivittäinen liikunta ylläpitää tervettä vastustuskykyä.

LUE MYÖS:  Miten valita oikea kansanmaski - 7 faktaa kansanmaskeista