Alkoholi, tupakka, lääkkeet, raskas illallinen, ylipaino sekä nenän tukkoisuus ja polyypit ovat tyypillisimmät altistajat kuorsaamiselle. Satunnainen kuorsaus ei ole vaarallista, mutta säännöllinen kuorsaaminen on syytä tutkituttaa, sillä se voi olla myös vakava terveysriski. Monesti kuorsaaminen on hoidettavissa yksinkertaisilla kotikonsteilla.

Tiesitkö, että 95 prosentilla ihmisistä kuorsaus saadaan kuriin? Näin vaivan hoitaminen vaikuttaa elämänlaatuun.

1. Parisuhde

Tyypillisin syy hakeutua kuorsauksesta hoitoon on sosiaalinen. Kun vaiva hoidetaan, kumppani kiittää.

2. Unenlaatu

Kuorsaaminen vaikuttaa sekä kuorsaajan että kuorsaajan lähellä olevien unenlaatuun. Kuorsaajien yöunet ovat tyypillisesti kevyempiä, mikä näkyy toimintakykyä haittaavana päiväväsymyksenä.

3. Painonhallinta

Ylipaino on riski kuorsaamiselle, mutta kuorsaaminen itsessään myös lihottaa. Kuorsaaminen heikentää unenlaatua, mikä muuttaa aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Tällöin riski siihen, että ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, kasvaa.

4. Mieliala

Jatkuva väsymys aiheuttaa keskittymiskyvyn puutetta, ärtymystä ja ahdistusta ja voi pitkään jatkuessaan johtaa masennukseen.

5. Sairauksien ennaltaehkäisy

Kuorsaus saattaa olla merkki uniapneasta, joka on kovaa vauhtia yleistyvä kansantauti ja heikentää elämänlaatua merkittävästi. Säännöllisen kuorsauksen syy on syytä selvittää, sillä siten myös sairauksia voidaan ennaltaehkäistä ja hoitaa. Uniapnea olisi hyvin hoidettavissa, mutta suurin osa kärsii taudista tietämättänsä, jolloin diagnoosi ja hoito jäävät saamatta. Kuorsaus myös lisää riskiä muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin ja tyypin 2 diabetekseen.