1. Pese jalat kahdesti päivässä

Jalkahien paha haju johtuu lisääntyneestä bakteerintuotannosta, joten hyvä hygienia on ennaltaehkäisyn kulmakivi. Jalat tulisi pestä kahdesti päivässä. Apteekista saatava lievästi hapan pesuneste muodostaa ihoon bakteerien kasvua estävän ja hajua vähentävän pintakerroksen.

2. Hoida jalkoja talkilla

Hienojakoinen talkki sitoo itseensä kosteutta, joten sitä kannattaa ripotella jalkoihin aina pesun jälkeen. Jos hikoilu on kovin voimakasta, talkkia voi huoletta sirottaa myös sukan sisälle. Talkki auttaa pitämään jalat kuivina tukkimatta ihohuokosia.

3. Käytä jalkadeodoranttia

Deodorantit toimivat jaloissa kuten kainaloissakin: eivät estä hikoilua, mutta poistavat hajua.

4. Kylvetä jalkoja suolavedessä

Merisuolakylpykuuri rauhoittaa jalkojen hikoilua tutkitusti. Kylvetä jalkoja merisuolavedessä viikon ajan kymmenen minuuttia kerrallaan. Täytä pesuvati vedellä ja lisää sinne kahdesta kahdeksaan ruokalusikkaa merisuolaa.

5. Suosi keinokuituja sukissa

Puuvilla imee itseensä kaiken kosteuden, joten keinokuitusukka auttaa pitämään jalat kuivempina.

6. Valitse hengittävät kengät

Pienet ja keinokuituiset kengät voivat jopa viisinkertaistaa hikoilun määrän. Nahka, kangas, ja mikrokuitu antavat jalan hengittää paremmin, jolloin jalat pysyvät kuivempina.

7. Estä haju pohjallisilla

Aktiivihiilipohjalliset lisäävät kenkähygieniaa ja ehkäisevät hajun muodostumista.

Pidä varpaat erillään lampaanvillalla

Varpaan väleihin pujotettava lampaanvilla imee kosteutta ja auttaa pitämään jalat kuivina. Varpaiden pysyminen erillään myös ehkäisee jalkojen hautumisen ja vähentää jalkasienen riskiä.