Luontoliikunnan vaikutukset sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteen ovat moninaiset. Kokosimme yhteen sydänterveyden näkökulmasta tärkeimmät.

1. Verenpaine laskee

Luonnossa liikkuminen vähentää tutkitusti stressiä ja rauhoittaa mieltä. Luonto antaa virikkeitä kaikille aisteille, mikä saa ajatukset pois arjen huolista. Kun stressi vähenee ja läsnäolo hetkessä voimistuu, pulssi rauhoittuu ja verenpaine laskee.

2. Askeleita kertyy

Sydänterveyden kannalta on suositeltavaa kävellä vähintään 10 000 askelta päivittäin. Liikunnan vaikutukset sydänterveyteen ovat moninaiset. Se tehostaa verenkiertoelimistön toimintaa, pienentää leposykettä, vaikuttaa sokeri- ja kolesteroliarvoihin ja alentaa verenpainetta. Luonnossa retkeillessä askeleita kertyy kuin huomaamatta.

3. Varttikin riittää

Tutkimukset ovat osoittaneet, että retkeilyn terveyshyödyt ovat havaittavissa jo vartin mittaisessa luontokävelyssä. Mikä parasta, Suomessa luonto on läsnä kaikkialla. Lähipuistokin riittää, luontoliikunnan hyötyjen saavutettavuus ei kysy pitkiä patikkamatkoja.

4. Puntari kiittää

Paitsi askeleita, metsäretkeltä saa mukaan myös oman maan superfoodeja. Kevyt ruoka ja luontoliikunta auttavat pitämään painon kurissa.

5. Keskittyminen paranee

Luonnossa oleminen lisää tutkitusti myönteisiä ajatuksia ja vähentää kielteisiä. Kun mieli rauhoittuu, keskittyminen tehostuu. Kun keskittyminen paranee, työnteko tehostuu ja kiire vähenee. Kiireen väheneminen puolestaan hillitsee stressiä.