1. Kutsu kaverit kylään. Etänä, jos livenä ei onnistu.

Aivot tarvitsevat ihmissuhteita. Sosiaalinen kanssakäyminen luo uusia yhteyksiä hermosolujen välille, ja hyvin verkottuneet aivot pystyvät vastustamaan muistisairauksia paremmin. 

2. Ärsytä ja rauhoita

Balanssi on avainsana myös pääkopan hyvinvoinnissa.
Pysyäkseen terässä aivot tarvitsevat riittävästi ärsykkeitä ja vaihtelua rutiineihin, mutta vastapanoksi myös rauhaa ja lepoa. Pelaa muistipeliä tai shakkia, tanssi ja laula. Vaihda kävelyreittiä ja aloita uusi harrastus. Vastapainoksi nuku riittävästi, tauota työtä ja rajoita ruutuaikaa.

3. Älä torkuta

Herätyskellon ääni on ihmiselle stressitekijä. Mitä useampi torkutus, sitä stressaantuneempina aivot käynnistyvät uuteen päivään.

4. Helli suolistoasi

Tuoreimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suolistomikrobisto tekee tiivistä yhteistyötä aivojen kanssa. Jos suoli reistailee, myös aivot ovat todennäköisesti stressitilassa.

5. Valitse ajatuksesi

Päähän mahtuu vain rajallinen määrä ajatuksia kerrallaan, eikä ole yhdentekevää mitä ne ovat. Muuttamalla sisäisen puheen myönteiseksi vähennät stressiä ja aivojen kuormitusta.

6. Valitse aivoruokaa lautaselle

Aivot pitävät hyvistä rasvoista, täysjyväviljoista, kasviksista ja marjoista, kalasta ja kanasta. Säännöllinen ja terveellinen ateriarytmi pitää myös painon kurissa ja ehkäisee sydänsairauksilta.