Viimeisin tutkimustieto on osoittanut, että sokeri, valkoinen jauho, prosessoitu ruoka ja alkoholi altistavat kehon tulehdustilaan, joka on yleisimpien kansantautiemme taustatekijä. Hiljainen tulehdus ei välttämättä näy eikä tunnu, jonka vuoksi se pääsee tekemään elimistössä tuhoja huomaamatta.

Kehon hiljaista tulehdustilaa voi ehkäistä puhtaalla ja ravinnepitoisella ruokavaliolla, liikunnalla ja normaalipainon ylläpitämisellä. Terveysvaikutuksista huolimatta suositusten mukaiset päivittäiset puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja nauttii kuitenkin vain alle neljännes suomalaisista, ilmenee THL:n viimeisimmästä tutkimuksesta.

Tulehdusta ehkäisevän kannattaa lisätä väriä lautaselle, sillä kasvikset, kotimaiset marjat, hapankaali ja proteiinin lähteenä kala näyttäisivät Mäkeläisen mukaan olevan kehon parhaita kavereita ja tulehduksen pahimpia vihollisia. Keskivartalolihavuus puolestaan houkuttelee tulehdusta puoleensa.

Minullako hiljainen tulehdus?

5 hälytysmerkkiä:

1. Liikakilot keskivartalossa
2. Hampaissa on reikiä ja ikenet vuotavat
3. Sokeri maistuu ja pikaruokaa painuu
4. Alkoholia kuluu ja tupakka palaa
5. Iho oireilee

Eroon tulehduksesta?

5 nyrkkisääntöä hiljaisen tulehduksen torjumiseen:

1. Syö värikkäitä kasviksia, hedelmiä ja marjoja
2. Vältä sokeria, valkoista vehnää ja prosessoituja ruokia
3. Suosi pehmeitä rasvoja
4. Lisää lautaselle tulehdusta taltuttavaa kurkumaa ja inkivääriä
5. Laihduta vähäisetkin liikakilot