Kanerva Ahonala, miksi tasapaino on onnellisuuden kannalta niin tärkeää?

Juju on siinä, että hyvätkin asiat voivat kääntyä ihmistä vastaan, jos ne täyttävät elämää liiaksi. Vuorokauteen mahtuu vain rajallinen määrä asioita, ja jos jokin elämän osa-alueista nakertaa tunteja liikaa, se on jostain muusta pois. Ihminen tarvitsee riittävästi lepoa, ravintoa, liikuntaa ja sosiaalisia suhteita voidakseen hyvin. Liian paljon jotakin on usein yhtä vahingollista kuin liian vähän. Ääripäät eivät ole koskaan hyvästä.

Miten löytää balanssi treenaamiseen?

Tärkeää on oivaltaa, että kroppa väsyy myös niistä kivoista asioista. Monet ajavat itsensä burn outiin tekemällä sitä mitä rakastavat, koska tekevät rakastamaansa asiaa niin täysillä ja intohimoisesti, että unohtavat levätä. Valitettavasti rakkaus lajiin ei vähennä levon tarvetta. Jos aikaisemmin mukavat asiat alkavat stressata ja tuntua vastenmieliseltä, on aika ottaa hengähdystauko. Jollekin se voi olla yksi pyjamapäivä sängyn pohjalla, toinen saattaa tarvita pidempää palautumista. Tilanteet ja ihmiset ovat niin yksilöllisiä, että tärkeintä on oppia tuntemaan oma keho ja kunnioittaa sen viestejä.

Kanerva Ahonala, Personal trainer

Miten erottaa väsymys laiskuudesta?

Jos takana on vain yksi huonosti nukuttu yö tai väsyttävä työpäivä, kevyt liikunta yleensä auttaa palautumaan. Useimmiten silloin, kun tuntuu pahimmalta nousta sohvan pohjalta lenkille, urheilusuorituksen jälkeinen palkinto on paras. Kun itseään tutkiskelee ja kuulostelee rehellisesti, tekosyyt kyllä oppii tunnistamaan.

Millainen on hyvä harjoitus väsyneelle keholle?

Armollinen, lempeä ja palauttava harjoitus. Ilman fyysistä rasitusta on mahdollista saada samanlainen virkistävä vaikutus kuin hikiliikunnastakin. Esimerkiksi hengitysharjoitukset rentouttavat ja virkistävät erittäin tehokkaasti, ja nyt etäilyn kulta-aikana niitä on netissä tarjolla pilvin pimein. Jälleen avainsana on itsetuntemus, yhdelle toimii jooga ja toiselle rauhallinen kävely luonnossa.

Entä miten kuntoa saa kasvatettua? 

Kunto kohoaa, kun harjoituksen aikana käydään maksimisykealueella silloin tällöin. Kuitenkin niin, että syke saadaan kohtuullisessa ajassa tiputettua alas. Jos korkealla sykealueella treenataan liian kauan, pitkä palautumisaika nakertaa seuraavaa harjoitusta ja loukkaantumisriski kasvaa. On hyvä hengästyä, muttei hallitsemattomasti.

Millainen on ihanteellinen treeniviikko?

Riippuu ihmisen tavoitteista. Jos tavoitteena on pysyä terveenä ja jaksaa arjessa, kaksikin tehokasta harjoitusta, esimerkiksi ohjattua ryhmäliikuntatuntia, viikossa yhdistettynä arjen hyötyliikuntaan riittää. Jos suhtautuminen liikuntaan on kehityshakuisempi, treenejä on hyvä olla 4-5. Näistä vähintään yhden tulisi olla palauttava harjoitus. 

Ja vielä lopuksi. Mikä on paras ohjeesi tasapainoiseen elämään?

Uskon, että tasapaino löytyy sopivalla kombolla itsetutkiskelua ja ympärillä olevien ihmisten kuuntelua. Läheinen ihminen saattaa nähdä jotain, mille itse on sokeutunut. Joskus selkeyden löytämisessä ja tasapainon saavuttamisessa voi auttaa, että kirjaa ylös elinvoiman lähteet ja energiasyöpöt, ja lähtee sitten karsimaan ja lisäämään asioita arjessa sen mukaisesti. Oikotietä onneen ei ole. Jos olisi, minulla ei olisi töitä!

 

Vinkki!


Käy testaamassa Kanervan uunituore hyvinvoinnin olohuone Punavuoren sydämessä! Kesäkuussa avattu Punavuori Health Club tarjoaa muun muassa toiminnallista treeniä, joogaa yksilövalmennuksena ja pienryhmissä sekä hyvinvointiluentoja ja työpajoja.