Personal trainer Joni Stenholm, kuinka onnistua ylläpitämään pitkäjänteisesti terveellisiä elämäntapoja?

Avainsana on rutiinit. Kun rakentaa omaan arkeen sopivat säännölliset rutiinit, liikunnasta, unesta ja ravinnosta onnistuu todennäköisesti pitämään riittävän hyvin kiinni silloinkin, kun elämä heittelee. Rutiinien rakentamisessa keskeistä on suunnitelmallisuus ja oman arjen reaaliteettien ymmärtäminen. Toimintamallista voi muodostua rutiini vain silloin, kun se on rakennettu oman päivän pakollisten toimintojen ja aikataulujen ympärille. Tavasta muodostuu rutiini keskimäärin 60 päivässä.

Ihmismieli on taitava keksimään tekosyitä, kun sohva kutsuu lenkkipolkua enemmän tai salaatin sijaan maistuisi pitsa. Mikä on paras vinkkisi tekosyiden taklaamiseen?

Hyvä kysymys. Vastaan edelleenkin rutiinit ja suunnitelmallisuus. Kun asian eteen on nähnyt vaivaa, juoksukengät ovat mukana tai se salaatti jo tehtynä, tekosyitä on vaikeampi hyväksyä.

Miten pitäisi liikkua, että pysyisi terveyden kannalta riittävän hyvässä kunnossa?

Yleisten liikuntasuositusten mukaiset 10 000 askelta päivittäin ja siihen päälle muutama kerta viikkoon lihaskuntoa kuormittavaa kuntoilua. Salille ei ole pakko mennä, lihaksia voi kuormittaa myös esimerkiksi rappusia nousemalla, tavaroita kantamalla tai puita hakkaamalla.

Mikä on yleisin motivaation tappaja?

Varmaankin se, jos konkreettisia tuloksia ei näy oman mittapuun mukaan riittävän nopeasti. Kunnon kohottaminen ja painon pudottaminen vaativat pitkäjänteisyyttä, mikä lopulta palkitaan. Jos viikon jälkeen kyllästyy, tämä palkinto jää saamatta.

Mikä on paras treenivinkkisi kiireiselle?

Fiksuinta on opetella harjoittelemaan oman kehon painoa hyväksi käyttäen, jolloin nopean treenin voi tehdä lähes missä vain, milloin vain. Kymmenen minuutin pikatreenistä on jo iso hyöty, sellaisen ehtii tekemään kuka vain. Vähän punnerruksia, hyppyjä, keskivartalon liikkeitä ja kyykkyjä tai juoksuspurtteja ja homma on valmis!

Entä laiskalle?

Kokeile ja etsi rauhassa sellainen liikuntamuoto, josta nautit edes vähäsen. Ihan sama mikä se on. Parempi, että tekee mitä tahansa edes vähän kuin jättää kokonaan liikkumatta.

Mikä on tehokkain tapa päästä eroon vatsamakkaroista?

Kyllä se työ tehdään ruokavaliolla. Sillä, että pitkällä aikavälillä pistää energiaa vähemmän suuhunsa kuin sitä kuluu.

Paras tapa saada pyöreät pakarat?

Kyykkyliikkeet eri muodoissa. 1-5 kertaa viikossa, 8-12 toistoa 3-5 sarjoissa.

Tärkein neuvosi terveeseen elämään?

Ajanhallinta ja suunnitelmallisuus. Tutki omaa elämääsi, mikä siinä on pakollista, ja mitä muuta sen ympärille on mahdollista rakentaa. Ihminen voi hyvin, kun elämä on omissa käsissä ja itselle tehdyt lupaukset pitävät.