Ruokavalion räätälöinti on hyvin yksilökohtaista; kun toiselle sopii parhaiten rasvapainotteinen dieetti, seuraavalle sopivin dieetti on runsasproteiininen ruokavalio. Tervehdyttävä ruokavalio kahden henkilön välillä voi olla aivan erilainen, eikä ole olemassa yhtä kultaista dieettiä, joka sopii jokaiselle ihmiselle.

FLT ravintovalmentaja ja lääketieteen kandidaatti Päivi Hytinkosken mukaan hyvän ruokavalion tunnistaa siitä, että suolisto voi hyvin ja ruokailu virkistää. Ateriat eivät väsytä, eivätkä aiheuta epämääräisiä vatsaoireita. Sopiva ruokavalio antaa terveyttä ja virtaa.

Mediassa pyörivien trendidieettien kohdalla kannattaa olla tarkkana. Hytinkoski kertoo, että hänen vastaanotollaan korjataan lähes päivittäin juurikin trendiruokavalioiden aiheuttamia suolisto-ongelmia. Vaikka monessa trendidieetissä on hyviä elementtejä ja ne sopivat useammille jonkin aikaa noudatettuina

— Ne eivät välttämättä ole paras ratkaisu pitkässä juoksussa. Ruokavalioita koskevia artikkeleita lukiessa kannattaa muistaa lähdekriittisyys ja tarkistaa, että jutun taustalla on ravitsemusalan tuntemusta ja väitteille on mainittu lähteet.

Hytinkoski tuo esiin, että monen suositun dieetin ongelmana on se, että niistä puuttuu yksilökohtaiset painotukset.

— Esimerkiksi hyvin runsasproteiininen ruokavalio ei varmasti sovi, jos on vaikkapa ongelmia mahan suolahappotasojen kanssa (esimerkiksi pitkäaikaisen närästyslääkkeiden tai muiden mahan limakalvon rakenteeseen tai toimintaan vaikuttavien lääkkeiden käytön vuoksi). Tai tämä nyt kaikkien huulilla oleva ketogeeninen ruokavalio ei sovi, jos on ongelmia rasvojen imeytymisen kanssa.

Luotettavaa tietoa löytyy tänä päivänä runsaasti, mutta ruokavaliota räätälöidessä ei välttämättä tiedosteta, mitkä ohjeet ovat juuri omalle kropalle tärkeitä. Jos kärsii jatkuvista vatsaoireista, kannattaa kääntyä ravitsemusammattilaisen puoleen.