1. Paino putoaa, kunhan syö riittävän vähän. 

Tarua.

Laihtuminen on paperilla yksinkertaista. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, paino putoaa. Tämä pitää paikkansa, mutta käytännössä asia ei ole niin yksinkertainen. Ihmiskeho on älykäs. Jos elimistö saa liian vähän energiaa, se alkaa toimia säästöliekillä, eli toisin sanoen nipistää kulutuksesta. Keho pyrkii kynsin ja hampain pitämään kiinni riittävästä energiansaannista, jolloin aineenvaihdunta hidastuu ja kilot jumiutuvat. Keho tarvitsee energiaa polttaakseen rasvaa.

Tunnista sudenkuoppa ja onnistu näin:

Säästöliekillä käyvä keho on väsynyt ja mieli ärtynyt. Keho ei kuitenkaan säästöliekillä ollessaan tunne nälkää. Nälän tunne on yksi merkki siitä, että keho ja aineenvaihdunta toimivat kuten pitääkin. Jos et tunne nälkää, pidä kiinni ruokailurytmistä ja syö itsesi joka aterialla kylläiseksi

2. Syödä kannattaa, kun on nälkä.

Totta.

Aina ei kuitenkaan ole helppoa tunnistaa nälkää mielihalusta. Jos et ole aivan varma, onko hälytys nälästä oikea, suuntaa huomio pois ruoasta ja odota vähintään vartti. Mielihalu antaa ajan kanssa periksi, mutta nälkä ei. Suunnitelmallisuus ja ruokailurytmeistä kiinni pitäminen auttavat tässäkin. Muistathan myös, ettei ole yhdentekevää millä vatsansa täyttää.

3. Aamiainen on laihduttajankin tärkein ateria.

Totta.

Paitsi kaloreista, painonpudottajan tulisi huolehtia myös aineenvaihdunnasta. Keho tarvitsee riittävästi energiaa polttaakseen rasvaa. Paras tapa huolehtia kehon toiminnasta on startata aineenvaihdunta käyntiin hyvin levätyn yön jälkeen kunnon aamiaisella. 

4. Laihdutus on helppoa.

Tarua. 

Sanonta ”hetki huulilla on ikuisuus vyötäröllä”, pitää kutinsa. Kilot hiipivät huomaamatta, mutta lähtevät änkyttämällä. Jos laihduttaminen olisi helppoa, ylipaino tuskin olisi kansantauti. 

Tunnista sudenkuoppa ja onnistu näin:

Älä turhaan soimaa itseäsi repsahduksista. Hyväksy kompuroinnit ja jatka matkaa. Moni kompastuu juuri siihen, että ei salli itselleen repsahduksia. Huono omatunto herkuttelusta saa viheltämään pelin poikki ja mässäilemään lisää, kun kerran mönkään meni jo kuitenkin. Muista, että joka päivä on uusi mahdollisuus ja kiitä itseäsi pienistäkin onnistumisista. Porkkana toimii keppiä paremmin silloinkin, kun on kyse itsestä.

5. Hiljaa hyvä tulee.

Totta.

Laihduttaminen kysyy sinnikkyyttä. Syy epäonnistumiseen painonpudotuksessa on usein kärsivällisyyden puute. Moni jättää leikin sikseen, kun tuloksia ei näy riittävän nopeasti. Tuntuisi hyvältä hoitaa homma pois alta nopeasti keittokuurilla tai muulla ihmedieetillä, mutta valitettavasti pikakuurin jälkeen kilot hiipivät takaisin, jos ruokailutottumukset palaavat ennalleen. Eikä kukaan jaksa olla dieetillä loputtomiin. Nopea laihduttaminen motivoi alkuun, mutta tulokset eivät useinkaan ole pysyviä. Termi laihdutuskuuri kuvastaakin parhaiten laihduttamisen ehkä suurinta sudenkuoppaa. Painonhallintaa pidetään ohimenevänä kuurina, jonka jälkeen voi palata vanhoihin tottumuksiin. Elämäntapamuutos on hidas ja haastava prosessi, mutta se kannattaa ja kantaa pitkälle.

6. Rasvaa ja hiilareita on vältettävä.

Totta ja tarua.

Kovia rasvoja on syytä välttää, mutta pehmeät ovat myös laihduttajan ystäviä. Hiilaritkaan eivät ole automaattisesti pahiksia. Nopeita hiilihydraatteja, kuten valkoista leipää, jauhoa ja pastaa kannattaa välttää, mutta täysjyvävalmisteiden sisältämät kuidut auttavat pitämään vatsan kylläisenä, jolloin painonhallinta saattaa olla helpompaa.  Myös kasvikset sisältävät kylläisyyden tunnetta ylläpitäviä kuituja. 

Tunnista sudenkuoppa ja onnistu näin:

Kehot ovat yksilöllisiä, jonka vuoksi ei ole yhtä oikeaa ruokavaliota kaikille. Yksi tarvitsee enemmän hiilihydraatteja jaksaakseen, toinen taas on energisimmillään vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Nuupahtanut olo ei kanna pitkälle, joten jos energiat ovat vähissä ja unenlaatu huono, muutoksia ravinnossa kannattaa tehdä.